Förbundsläkarens bästa tips för återhämtning

Sverker Nilsson, Förbundsläkare för Friidrottsförbundet Bild: Hanna Bernhardsson

Tips från coachen

Enligt Sverker Nilsson, förbundsläkare för Friidrottsförbundet, är återhämtning efter träning att jogga ner, varva ner och tillföra kolhydrater efter träning. Något annat finns inte.

Vad är bra återhämtning?
– Att varva ner, exempelvis med lite nedjoggning, kanske stretcha lite. Man kan basta, eller om man väljer att bara gå och duscha efteråt.
Direkt efter träning ska du käka bananer så fort som möjligt, sen hem och äta rejält efteråt. Det gäller att ta in lika mycket kolhydrater som du har bränt under ditt träningspass.

Hur viktig är återhämtning efter träning?
– Återhämtning är oerhört viktigt, du tränar ju för att bygga upp kroppen, få en starkare muskulatur och bättre kondition. Och om du inte käkar ordentligt efter träningen så bryter du ner musklerna istället för att bygga upp.

Sverker påpekar också att det är väldigt viktigt att äta och fylla på med energi innan träningen. Så att man orkar lika mycket som man borde göra. Det i sin tur kommer också ha påverkan på resultatet av träningen.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.